«Ώρα για ύπνο!..»..Αλήθεια μπορεί να γίνει χωρίς φωνές και κλάματα;

Μήπως όταν θέλετε να βάλετε για ύπνο τα παιδιά σας αγωνίζεστε σκληρά για να το πετύχετε; Είναι πολύ συνηθισμένο οι γονείς λέγοντας τη φράση «Ώρα για ύπνο!..» να ακούν ως απάντηση «Όχι ακόμα!..» ή κάτι παρόμοιο.. Πώς θα νιώθατε εσείς αν στη συνέχεια αυτού του διαλόγου, κάποιος σας έβγαζε τα ρούχα όχι και τόσο πρόθυμα απτήν πλευρά σας, και σας έβαζε στο μπάνιο παρά την θέλησή σας για να σας ετοιμάσει για ύπνο..; Θα νιώθατε ότι δεν έχετε τον έλεγχο, ότι δεν σας σέβονται ή ότι σας πιέζουν πολύ; Θα πείτε «Ναι..αλλά..εγώ είμαι γονιός! Το παιδί δεν είναι ενήλικο για να ξέρει τι πρέπει να κάνει..»

Παρόλο που αυτό είναι αλήθεια..ότι το παιδί σας δεν είναι ενήλικο..εξακολουθεί να είναι μια προσωπικότητα με συναισθήματα και στάδια ανεξαρτησίας που χρειάζεται να έρθει η ώρα να τα βιώσει. Έτσι ξεκινάει να υφίσταται ως ξεχωριστό άτομο εξερευνώντας τις επιθυμίες του, τον ανταγωνισμό με τους άλλους και τις ικανότητές του.

Πολλές φορές μπορεί το πρόβλημα να μην είναι τόσο το να πάνε για ύπνο, αλλά το ότι κάποιος τους λέει τι να κάνουν, στερώντας τους τη δυνατότητα να το επιλέξουν οι ίδιοι. Ο θυμός που ακολουθεί κι από τις δυο πλευρές κάνει και τα παιδιά και τους γονείς να αισθάνονται απόρριψη. Άλλες φορές τυχαίνει οι γονείς να έχουν κουραστεί τόσο πολύ από τις δουλειές τους όλη την ημέρα, που προσπαθούν όπως όπως να βάλουν τα παιδιά για ύπνο, ώστε να μείνουν για λίγο ήσυχοι. Τότε τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι προσπαθούν να τα ξεφορτωθούν και προκαλείται ακόμα μεγαλύτερη ένταση.

Αναρωτηθείτε, τι είναι αυτό που πραγματικά θέλουν τα παιδιά εκείνη την ώρα και αντιδρούν επιθετικά;

  • Θέλουν να υπερασπίσουν το δικαίωμα τους να αισθάνονται ότι είναι ανεξάρτητα.
  • Θέλουν να νιώθουν ότι είναι κοντά με τους γονείς τους.
  • Θέλουν να έχουν μια αίσθηση έλεγχου στο τι θα κάνουν.
  • Θέλουν να τα σέβονται και να τα ακούνε.

Πώς μπορείτε εσείς σαν γονείς να τους δώσετε και αυτά που θέλουν και παράλληλα να πετύχετε να κοιμηθούν σχετικά σύντομα και εύκολα;

  1. Σεβαστείτε τις δικές σας ανάγκες. Φροντίστε τον εαυτό σας κατά την διάρκεια της μέρας ώστε να μη νιώθετε εξαντλημένοι και εκνευρισμένοι όταν έρθει η ώρα του ύπνου για τα παιδιά σας. Βάλτε τα για ύπνο μια ώρα που θα σας επιτρέψει στη συνέχεια να βρεθείτε λίγο μόνος/μόνη, ή να είστε παρέα με τον/την σύζυγο.

 

  1. Όποτε είναι δυνατό, βρεθείτε και οι δυο γονείς μαζί με τα παιδιά την ώρα που τα βάζετε για ύπνο. Αυτό θα σας κάνει να νιώθετε πιο ευχάριστα αυτή τη στιγμή και να μην την περιμένετε σα να είναι η καθημερινή σας «αγγαρεία».

 

  1. Ξεκινήστε την ιεροτελεστία του ύπνου περίπου 40 λεπτά πριν την ώρα που θέλετε να κοιμηθούν. Αυτό θα ηρεμήσει το γενικότερο κλίμα στο σπίτι, ώστε τα παιδιά να προετοιμαστούν φυσικά προς μια πιο ήρεμη κατάσταση χωρίς να έχουν προηγηθεί έντονες και στρεσσογόνες δραστηριότητες.

 

  1. Σεβαστείτε ότι χρειάζονται και τα παιδιά σας να έχουν λίγο χρόνο μπροστά τους πριν πάνε για ύπνο, όπως για παράδειγμα να τους πείτε ότι θα πάνε για ύπνο σε 15 λεπτά, επιτρέποντάς τους έτσι να ολοκληρώσουν κάτι που κάνουν.

 

  1. Με επιδέξιο τρόπο παρουσιάστε αυτό που θέλετε σαν να μπορούν να το επιλέξουν δίνοντας τους την αίσθηση ότι αποφασίζουν τα ίδια τι θα κάνουν. Για παράδειγμα «Θέλεις ο μπαμπάς σου να σε βοηθήσει για το μπάνιο σου ή εγώ;» ή «Θέλεις να φορέσεις τις κόκκινες ή τις γκρι πυτζάμες σου;..προτιμάς να έχεις αγκαλιά τον αγαπημένο σου τίγρη ή το αρκουδάκι σου;»

 

  1. Δημιουργείστε μια ιεροτελεστία ύπνου με τις προτιμήσεις των παιδιών σας. Διαβάστε μια ιστορία που προτιμούν, «χωθείτε» και οι δυο ..τρείς..στο κρεβάτι..δώστε σε τρία αγαπημένα ζώα από ένα φιλί, καθιερώστε μια ζεστή αγκαλιά και φύγετε από το δωμάτιο με ένα τραγούδι. Η ρουτίνα που θα δημιουργήσετε είναι πολύ σημαντική για αυτά ειδικά όταν είναι ηλικίας από 12 μηνών έως 2 χρονών, γιατί τους δίνει την αίσθηση της ασφάλειας και της σιγουριάς.

 

  1. Δημιουργείστε «κοντινότητα» και συναισθήματα ζεστασιάς με τα παιδιά σας, Για παράδειγμα..»Θυμάσαι όταν πήγαμε διακοπές…» ή «Θυμάμαι όταν ήσουν μωρό που σου άρεσε να σε χαϊδεύω στην κοιλιά…» Ακούστε τι έχουν να σας πουν τα παιδιά σας για το πώς αισθάνθηκαν στην διάρκεια της μέρας που πέρασε.

Καθιερώστε να λέτε τρία πράγματα που αγαπάτε ο ένας στον άλλον. «Αυτό μπου μου αρέσει σε σένα είναι…» ή « Μου αρέσει πολύ όταν σε ακούω να τραγουδάς…»

 

  1. Κάντε του τις παρακάτω ερωτήσεις που θα επιτρέψουν στα παιδιά σας να μοιραστούν περισσότερα μαζί σας.

«Ποιο πράγμα ήταν το καλύτερο που σου συνέβη σήμερα;»

«Ποιο ήταν το χειρότερο;»

«Ποιο ήταν το πιο αστείο;»

 

  1. Κάποια παιδιά μπορεί να νιώθουν πιο ελεύθερα να μιλάνε με τα φώτα κλειστά. Ανακαλύψτε τι τα ενθαρρύνει περισσότερο να χαλαρώσουν και να επικοινωνήσουν μαζί σας καλύτερα.

 

  1. Αφού ολοκληρώσετε την ρουτίνα που έχετε σχεδιάσει να κάνετε, αφήστε το δωμάτιο λέγοντας ότι « Αν για οποιοδήποτε λόγο βγεις από το δωμάτιο, που δεν θα είναι για κάτι επείγον, δεν θα σου μιλήσω καθώς έχουμε κάνει όλο το «σχέδιο» πριν από τον ύπνο..και δεν πρέπει να μιλήσουμε άλλο» Είναι σημαντικό να μη δώσετε συνέχεια ώστε και το παιδί σας να το πάρει στα σοβαρά και να το τηρήσει.

 

Τα παιδιά, σίγουρα θα επιδιώξουν να «τεστάρουν» τους γονείς τους ώστε να δουν αν εννοούν αυτά που λένε, οπότε θα πρέπει να τους δείξετε ότι είστε συνεπείς σε αυτά που λέτε και ότι δεν αστειεύεστε,  ακόμα κι αν χρειαστεί να κάνετε κάποιες επαναλήψεις για να το καταλάβουν, ειδικά στην αρχή. Με πολλά παραδείγματα που δείχνουν στα παιδιά σας ότι υπάρχουν όρια που τηρείτε, θα κερδίσετε τον σεβασμό από τα παιδιά σας και θα τους βοηθήσετε αποφασιστικά στο να νιώθουν ότι τα σέβονται και στο να μάθουν να εκτιμούν τον εαυτό τους.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *